Rikkie.be

 

Inleiding tot de Reel to Reel banden
 
2019-2021 : Er is nooit een betere tijd geweest om te beginnen met tape en taperecorders , reel to reel (R2R).
Tape is the new vinyl !
Er is immers niets die zo klinkt als een tapemachine.
Reeds in de jaren 70 was de kwaliteit al beter dan CD.
Het is alleen maar beter geworden.
 
Ondertussen zijn reeds een heel aantal nieuwe taperecorders in de laatste 2 jaar terug op de markt gekomen. Er is weer vraag om pre opgenomen tapebanden met copies van mastertapes.
We gaan terug de kant van het echte geluid op , na jaren van gecompresseerde mp3's.
Jongeren grijpen terug naar de oorsprong van het geluid , the real sound.
 
Ook de nieuw gefabriceerde tapes zijn nu "gepolijst" en soepeler dan ooit.
Verminderde slijtage op de heads en grotere dynamiek.
 
Tapehead slijtage is een belangrijk onderdeel in de veroudering van een reel tot reel machine.
De Magneetkop is immers het meest kritische deel van de recorder.
Moderne banden hebben ook betere signaal / ruisverhouding.
Ze hebben minder ruis (sisklank) en kunt u hogere signaalniveaus opnemen zonder vervorming.
De signaal / ruisverhouding is nu optimaal geworden.
Tape kiezen is nu nog nooit zo gemakkelijk geweest !
 
Omdat er nu praktisch slechts één soort tape gemaakt wordt , kunnen we deze gemakkelijk indelen in 4 typen of "formules" van de top lijn-tapes.
 

Typen van reel to Reel Tape
 
LPR35 – semi-professionele tape,
no.1 voor thuis opnamen. Meeste consumenten machines zal beste weergaveprestaties met deze tape.
Het is de dunste formule en biedt 1,5 keer langere opname op dezelfde haspel grootte als de professionele SM tegenhanger tapes.
 
SM900, SM911, SM468-professionele tapes.
Veel hogere niveaus van geluid als gevolg van dikker magnetische coating kunt opnemen.

 

Alle 4 zijn oorspronkelijke BASF tape "modellen" (later gekocht door RMGI, EMTEC). Uiteindelijk in 2012 verworven door en vernoemd naar producent van magnetische opname mediaproducten PYRAL (overgenomen door MULANN Industries bij Jan 2016 – Zie http://www.recordingthemasters.com/), worden deze tapes nu vervaardigd volgens BASF technologieën in Avranches, Frankrijk.
 
Vandaag hoef je niet na te denken of reel tape goed genoeg is?
Nieuwe tape is van hoge kwaliteits. Er is geen 2e keuze !
Kies naar uw behoeften of smaak.

Daarom is vandaag om te kiezen een nieuwe (tegenwoordig vervaardigd) tape eenvoudig.

 

New Old Stock (NOS)
 
Als u aan de slag wil met de NOS (nieuwe oude voorraad) of oude vooropgenomen tapes , zullen ze even duur zijn als de nieuw aangekochte , maar dan ouder en zonder garantie van goede werking.
 
Veel NOS tapes hebben de tand des tijds niet goed doorstaan.

Wil je nog NOS aankopen , dan beveel ik Maxell aan als de beste band.
Als tweede Scotch of TDK.
Veel andere merken zoals Ampex vertonen na een 30 jaar van opslag SSS.
Sticky Shred Syndroom of het loslaten van de magnetisch laag.
Deze tapes zijn oud nieuw maar helemaal niet bruikbaar.
Je deck zal er na heel korte tijd mee ophouden en alles komt in aanslag op je koppen te zitten
De geleidingen zullen zo vervuild worden dat je deck er na enkele minuten letterlijk stopt.
Dit wordt veroorzaakt als gevolg van onjuiste bindmiddel technologie, die loslaat na 30 jaar.
Weggooien die rommel !

 

Tape-lengtes, de grootte van de spoel en de opnametijden

 
Er zijn 3 soorten dragers beschikbaar:
 

a) kunststof "trident" rollen
Deze haspel heeft een klein gat in het midden , trident genoemd – meestal 7 inch (18,0 cm) of 10.5 inch (26,5 cm) cilinders
 
b) metalen rollen met NAB montage – slechts 10,5 inch (26,5 cm).
Uw recorder moet NAB hub adapters om het gebruik van deze rollen te kunnen hebben.
 
c) Reel loze tapes (de zogenaamde "pannenkoeken" - pancakes).
Het is een "kale" tape opgewonden op een plastic NAB adapter.
Alleen verkrijgbaar als 1100m LPR35 of 762m op alle Pro banden.
Deze tapes die u kunt gebruiken op recorders, die speciale AEG type metaal platen uitgerust met NAB-adapters hebben.
Ik verkies deze pancakes aan te kopen gezien de lagere kostprijs.
Ik gebruik de mooie metalen reels van "oude" tapes om deze over te wikkelen.
Zo hebben de matalen reels een tweede leven gekregen.

 

Welke band kan je als gewone consument gebruiken ?
 
Voor niet professionele tape recorders en een de opnamesnelheid niet hoger is dan 7,5 ips (19cm/s) gebruik je het best RMGI (PYRAL) - RTM model LPR35 tape.
Dit is de beste tape beschikbaar vandaag , tegen een lage prijs.
Deze tape heeft een goede lengte met de kenmerken van een pro band.
Hij is voorzien van een backcoating, dus zal beter opwinden en verhinderd het doordrukken van signaal in de onderliggende laag.

Als uw tape recorder een hogere bandsnelheid aankan dan 7,5 ips-15ips (38cm/s), moet gebruik je op die snelheid best Professional Tapes.
Deze is ook in gebruik in radio omroep studio's , recording studio's.
Zo ook op de Pro machines met een hogere snelheid van 15 ips.
Professionele recorders zijn gekalibreerd naar deze "dikke" pro tapes.
Deze recorders zijn in staat om gebruik te maken van het volledige potentieel van Pro banden – ze precies kunnen worden gekalibreerd naar de tape die u kiest en zij registreren veel hogere niveaus van magnetisatie.
Maar ik ben gelukkig met de LPR35 , al kan je deze ook op deze pro machines gebruiken.
Echter de dunnere band maakt dat deze tape geen veelvoudig gebruik aankan.

 

Pro Tapes kan je vinden in de SM900
Deze heeft een hoge output en is dynamischer bij hogere snelheden.
Voor multi track opnamen gebruik je best de SM911
Voor studio master werkzaamheden is dan weer de SM468 ontworpen.
Deze heeft alle kenmerken van een master tape maar is ontworpen voor lange opslag.
De formule werd oorspronkelijk gemaakt door AGFA.
De tape heeft de langste houdbaarheidsdatum voor opslag.
 
Sommige van deze master tapes zijn reeds 40 jaar en ouder toen het recept werdt ontwikkeld.
Tot nu toe ondervinden we nog steeds geen verlies van magnetisatie.
Het wordt vaak gekozen door professionals die zijn gespecialiseerd in klassieke, instrumentaal of stem opnames.
De huidige banden zijn sterk verbeterd in vergelijking van de banden van de jaren 70-80.

Mijn advies is dan ook , gebruik nieuwe banden. Je tapehead zal langer meegaan !

 

Opnametijd
Hoe hoger de snelheid en bredere de track, hoe beter de geluidskwaliteit.
Maar ...... ook hoe minder lang je kan opnemen op een band.
Mijn opnamen op een LPR35 (1.100 meter) doe ik vaak voor gewone analoge opnames op een snelheid van 3.75 ips (9,5 cm/sec)
De geluidskwaliteit is nagenoeg hetzelfde als cd kwaliteit. Hierbij maak ik gebruik van een semi pro machine (Technics - Teac - Akai)

 
De lange "thin" LPR35 tape met 10.5 (26,5 cm) reel grootte houdt 3600 ft (1100 m) tape.
7 (18cm) houdt 1800ft (549m) tape.
 
Opnametijden: @ 3,75 ips (9.5 cm/s): 4-sporen opname-eenheid in beide richtingen – 6 uren
 
Het gebruik van een 2-track recorder op 2 stereo tracks op de volledige breedte van de tape in slechts één richting komt op 3 uren @ 7,5 ips (19cm/s)
4 tracks beide richtingen – 3h
2 tracks één richting - 90min.
 
De opnamesnelheid op 15ips (38cm/s)
4 tracks beide richtingen – 90min
2 tracks één richting – 45min.
Deze snelheid is alleen voor Pro of semi-prof machines.
Het resultaat van deze opnames is dan wel echt High End / Professional Standard.
 
Gebruik je dan ook nog de "dikkere" professionele tapes zoals SM468, SM900, SM911 , want deze  zijn ongeveer 1,5 keer dikker en korter.
10.5 (26,5 cm) reel houdt 2500 ft (762 m) tape
7 (18cm) reel houdt 1200ft (366m) tape.
Opnametijden:
@ 7,5 ips (19cm/s): 2 sporen één richting – 66min
@ 15ips (38cm/s): 2 sporen één richting – 33min
Zoals reeds geschreven verdubbelen de opname tijden op 4 track machines omdat je deze band in de andere richting ook nog kan gebruiken.

 

1000m Pro Tapes op pancakes
De 1000m Pro tapes op "pannenkoeken" zijn een Duitse standaard die vroeger veel gebruikt werden in de radio-industrie , maar nu beschikbaar zijn voor de normale gebruiker die de naakte band wil bestellen om zijn reels op te vullen of die nog een pro deck heeft die rechtstreeks deze banden zonder geleiding kan gebruiken.
Deze lengte biedt 87/43 minuten opnametijd voor overeenkomstige 7.5/15 ips snelheden op 2 tracks.  Oorspronkelijk waren ze opgewonden op speciale AEG kernen en vereisten ze ook een speciale reel to reel , maar zijn ze gewikkeld op normale NAB hubs.
Gezien de grote lengte moet je zeker zijn dat je machine deze groote van haspel aankan.
Deze prodecks , zoals alle Zwitserse Studers – A80, A807MkII, A812, 810, 820 en de Otari MTR-12.

 
Van welke bron kan je best opnemen ?
Hou het bij het echte analoge geluid, zoals kopieën van vinylplaten.
Plaats je eigen viny op tape , zo kan je je kostbare platen langer "nieuw" houden.
Platen verslijten bij gebruik.
Je kan ook de betere cd's of hoogdigitale bronnen , zoals SACD, FLAC, WAV op tape plaatsen.
Het geeft deze digitale bestanden een andere dimensie, een zachter geluid.
Digitaal is altijd hard voor onze analoge oren. Omzetten naar analoog maakt de muziek voller en zachter.

Zoals veel mensen , gebruik ik ook mijn R2R machine voor het opnemen van live optredens.
2 Microfoons direct inpluggen (ondersteund door de meeste reel recorders).
Wil je meer microfoons aankoppelen , gebruik dan een mengpaneel.
 
Je hebt welliswaar maar 2 sporen , maar toch , het zal levendiger zijn dan je kan voorstellen.
 
Er bestaan 4 sporen (en meer) decks die echt gemaakt zijn voor live optredens op meerdere sporen per muziekinstrument op te nemen , maar dan spreken we over een ander financieel plaatje dan je huidig deck.
In ieder geval , veel plezier met je "studio" !