Rikkie.be

 

Deze sectie is ontworpen voor diegenen die een beetje hulp nodig hebben bij het kiezen van een open spoel analoge opnametape. Dit is een algemene grafiek en is zeer subjectief met sommige mensen die bepaalde tapes in totaal verschillende toepassingen gebruiken dan andere, maar deze grafiek is afgeleid van de vele communicatie die we met onze klanten en in de fabriek hebben gehad:
 

Since Quantegy and AMPEX are gone, what are the equivalents?

 

Here's a simple chart:

AMPEX 407/457- Try RMGI LPR-35

AMPEX 456- Try ATR Studio Master or RMGI SM911

AMPEX 499/GP9- Try ATR Studio Master or RMGI-EMTEC SM900 (Pro decks only for SM900)

AMPEX 480 (For Nagra)- Try RMGI-EMTEC SM911

 

What Are Pancakes of Tape?

 

Pancakes zijn een geweldige, goedkope manier om tape te kopen en niet te hoeven investeren in de kosten van metalen haspels als je al compatibele flenzen hebt. Misschien heb je een aantal goede metalen haspels met oude, slechte, gespleten tape erop en wil je de tape gewoon vervangen. Als je pannenkoeken van tape koopt, krijg je de tape gewikkeld op een standaard NAB-naaf (het plastic waar de tape op gewikkeld is), in een zakje en in een kartonnen ECO-doos die net groot genoeg is om de pannenkoek van de tape te houden. (Zie foto's in onze tape-sectie.) Belangrijk::::  U moet heel voorzichtig zijn met een pancake van tape, want het kan veranderen in een spaghetti als het verkeerd wordt behandeld, of u kunt de randen van de tape beschadigen. Wij zijn niet verantwoordelijk voor schade aan de tape als gevolg van onjuist gebruik. Om een pancake te gebruiken, moeten er normaal gesproken metalen flenzen op gemonteerd zijn. Om een haspel te maken, heeft u één flensset en één hardwareset nodig. Ook passen bijna alle NAB-stijl 3M, AMPEX of Quantegy flenzen op de RMGI of ATR hubs. ATR en RMGI naven van 1/4" of 1/2" tape zijn bijna identiek en compatibel.

 

 

Standard Tape Lengths and Times:

 

Er zijn twee standaardlengtes tape beschikbaar per rolmaat. U kunt 7" rollen krijgen in 1,5 miljoen 1200 voet (1250 voet voor ATR Studio Master) of 1 miljoen 1800 voet lengte. Ook, in het 10.5 " formaat, 2500 voet of 3600 voet.   1800' versus 1200' is het verschil tussen 48 minuten en 32 minuten bij 7,5 IPS, en 3600' versus 2500' is het verschil tussen 96 minuten en 66,7 minuten bij 7,5 IPS enkele reis. Verdubbel dat als je een stereo 1/4 track deck hebt en je neemt beide "zijden" van de tape op. Zie onze Tape Time Chart.

 

General Tape Suggestions:

 

De volgende tabel is een algemeen idee van de toepassingen en de tapes die onze klanten ons vertellen dat ze met succes voor die toepassingen gebruiken. Bij twijfel is het altijd beter om een tape van betere kwaliteit te gebruiken om het beste geluid voor uw toepassing te verkrijgen. Onze meest populaire tape voor gebruik in de studio is ATR Studio Master, gevolgd door SM900, en de meest populaire tape voor thuisgebruikers is ATR Studio Master, dan RMGI SM911 of LPR35 voor langere opnametijd.

 

 

Applications

Tape Suggestion

1/4" Formats Available

Live Recording, CD Recording, Mastering Digital Protools Recordings, Use on Better Consumer Decks

All Studio Quality Decks +9dBm recommended operating level

ATR or RMGI SM900

SM900: 1200' on 7" Reels,   2500' on 10.5" Reels or Pancakes

ATR: 1250' on 7" Reels, 2500' on 10.5" Reels or Pancakes.

CD Recording, LP Recording, Live Recording on Tascam and Otari, or use on Consumer Decks. Version LPR-35  is 1 mil version of SM911, +6dBm recommended operating level.

ATR Studio Master, RMGI SM911 or LPR35

SM911: 1200' on 7" Reels,  2500' on 10.5" Reels,  2500' Pancakes

LPR35: 1800' on 7" Reels,  3600' on 10.5" Reels,  3600' Pancakes

ATR: 1250' on 7" Reels, 2500' on 10.5" Reels or Pancakes

Home Recording of CDs, FM Broadcasts, LPS +6dBm Recommended Operating Level.

RMGI SM911 or ATR Studio Master

SM911: 1200' on 7" Reels,  2500' on 10.5" Reels,

2500' Pancakes

Nagra IV Applications Low Print

RMGI SM468

600' on 5" Reels, 1200' on 7" Reels, 2500' on 10.5" NAB Reels and Pancakes

 

In het algemeen, wanneer u op een dek van goede kwaliteit opneemt vanaf een dynamische bron, gebruikt u de SM911 of SM900, tenzij u een langere opnametijd nodig heeft. Gebruik in dat geval LPR35. Er is geen lange afspeelversie van de SM900 vanwege de zware hoeveelheid oxide op de tape. Als u live materiaal opneemt, raden wij u ten zeerste aan om de SM900 te gebruiken voor het verhoogde dynamische bereik, de hoofdruimte en de laagste ruiskenmerken. De SM900 is meestal de meest transparante tape met een verbazingwekkend geluidsveld. Opmerking: RMGI-EMTEC LPR35 is een daling in vervanging aanbevolen door Maxell om hun nu stopgezette XLI 90B en XLI 180B te vervangen. U zou ook geen aanpassingen aan het deck nodig moeten hebben voor een uitstekende respons, en deze tapes zijn om te beginnen minder ruisonderdrukkende tape.  Hoewel AMPEX 456 de breedste tape aller tijden is, was het simpelweg omdat het het gemakkelijkst beschikbaar was hier in de VS, was het zo goed als de eerste met een +6-bedieningsniveau, en werd het sterk gepromoot in de hoogtijdagen van analoge opname in studio's. De AMPEX 456 is de breedste tape aller tijden. LPR35 is een long play versie van SM911 met hetzelfde oxide als SM911 maar op een dunnere basis. Beiden zijn +6 aanbevolen niveau banden in vergelijking met +9 voor SM900 en +10.25 voor ATR Studio Master. .

 

RMGI 468 is ontworpen voor meer niet-kritische toepassingen, maar heeft nog steeds een grote aanhang voor het geluid. RMGI 468 wordt wereldwijd veel gebruikt op NAGRA-recorders en deze tape voldoet aan hun speciale transportbehoeften.

 

Wat de heck is een bedieningsniveau?

 

Alle hoogwaardige analoge opnametapes zijn niet alleen ontworpen om het beste te kunnen opnemen in bepaalde snelheidsbereiken, maar ook op bepaalde "werkingsniveaus". Als u met een voor de AMPEX 632 geschikt deck de opname van iets met een 0 VU op uw meters kunt visualiseren, stel u dan voor

kan je 9 dB "luider" op de band opnemen zonder dat de band verzadigd raakt. Om op uw deck 9 dB "luider" op te nemen zonder de meters vast te zetten, stelt u zich voor dat u het niveau van de uitgangsversterker met deze 9 dB verlaagt. Uw meters zouden nu 9 dB minder aflezen. Om dit goed te maken en opnieuw op te nemen bij 0 dB, zou je de controle over het recordniveau verhogen. In principe is het zo grof uitgedrukt.

 

Wat levert dit je op?  Door meer geluidsniveau op de band op te nemen, wordt de resterende ruis in de achtergrond aanzienlijk verminderd omdat dit ruisniveau min of meer constant is tussen de bandtypes. U kunt dit zelf controleren door iets op te nemen

op 0 VU en dan hetzelfde op -9 VU. Zet je geluidssysteem harder om de -9 VU opname op hetzelfde volume te horen.

bij de opname op 0 VU. U hoort een groot verschil in het achtergrondgeluid. Dit is het grote voordeel van een +6 band zoals 456 of een +9 band zoals GP9.

 

Waarom kan ik niet gewoon harder opnemen op de tape die ik heb, in plaats van te kiezen voor SM911 of SM900? Tape die ontworpen is om te werken op een +9 of +6 heeft een dikkere oxidelaag op de band. Hoe dikker de coating, hoe hoger het geluidsniveau voordat de tape "verzadigt" of vervormt.  In feite zult u merken dat SM900 stijver is dan SM911, ook al zijn het beide "1,5 mil" tapes.

 

Kan ik SM900 gebruiken om de transparantie te vergroten, maar kan ik mijn deck nog niet op een +9-bedieningsniveau instellen? Tuurlijk, maar je zult niet de grote afname van het achtergrondgeluid krijgen die je zou kunnen hebben als je dat wel had gedaan.

 

Kan ik een compromis sluiten om een +7 in plaats van +9 te zeggen? De elektronica van mijn deck zal misschien niet van +9 houden. Er is geen reden waarom je dat niet zou kunnen.

Maar houd er rekening mee dat je tapes allemaal op een vreemd niveau worden opgenomen.  Je kunt hiermee experimenteren om het hoogste geluidsniveau te vinden dat je deck aankan zonder vervelende vervorming. Neem iets op met veel luide percussieve geluiden zoals een snaartrom of een piano van een CD. Als de elektronica van je deck "clippend" of vervormend is, hoor je een zeer hoorbare slijpvervorming.

De verzadiging van de band is erg zacht. Het klinkt alsof iemand veel compressie aan het geluid heeft toegevoegd en enkele hoge frequenties heeft verwijderd.
 
Waar gaat het in hemelsnaam om bij tape-vooroordelen?

 

Ik hoor de hele tijd over de instellingen van de vooringenomenheid... wat is het? Alle analoge cassettedecks gebruiken een hoogfrequente "toon" gemengd met de audio tijdens het opnemen. Het geluid en de vooringenomenheid, rond de 100KHz, worden naar de opnamekop gevoerd om de audiopatronen op de opnametape te implanteren. De vooringenomenheid is NIET betrokken bij het afspelen. De vooringenomenheid helpt het bandoxide te activeren, zodat het geluid gemakkelijker op het oxide kan worden geïmplanteerd. Omdat de biasfrequentie zo hoog is, wordt deze na opname niet opgeslagen op de tape. Het enige wat overblijft is het eigenlijke geluid.

 

Ik heb schakelaars op mijn cassettedeck voor een lage, normale en hoge bias. Is dit goed genoeg? Misschien. Misschien niet. Ervan uitgaande dat je een goede kwaliteit tape deck hebt, en in het algemeen gesproken, en ervan uitgaande dat je tapekoppen schoon en gedemagnetiseerd zijn, zou het hoogfrequente geluid dat wordt afgespeeld van de tape bij het opnemen van muziek van hoge kwaliteit bijna, zo niet helemaal identiek moeten klinken aan het brongeluid. Als het geluid van de tape wordt gedempt met minder hoge tonen dan het bronmateriaal, kan er tijdens de opname te veel vooringenomenheid op de tape worden toegepast. Omgekeerd, als het geluid van de band "helderder" is dan het bronmateriaal, kan het zijn dat er tijdens de opname te weinig vooringenomenheid op de band wordt toegepast. Het bias-signaal dat op de band wordt toegepast bij het opnemen is bedoeld om de vervorming aanzienlijk te verminderen. Idealiter, als u de juiste hoeveelheid bias toepast, zal uw frequentierespons door de opname- en afspeelcyclus vlak zijn en zal u zo min mogelijk vervorming hebben.

 

Dus welke schakelaar moet ik gebruiken? In de snelle, doe het op het gehoor. Experimenteer. U zult de tape niet vernielen. Gebruik de stand van de schakelaar die het dichtst bij het originele bronmateriaal klinkt.

 

Ik wil dit goed doen. Mijn "normale" instelling klinkt te helder en mijn "hoge" bias-instelling is gedempt. Wat nu? Het is mogelijk dat uw cassettedeck niet genoeg bias-signaal toepast op de "normale" instelling en te veel op de "hoge" instelling van de bias. De eerste stap, en de gemakkelijkste, is om verschillende tapes te proberen om de tapes te vinden die het beste werken met uw deck zoals het is opgezet. US Recording heeft een tape sampler met verschillende veelgebruikte RMGI-Emtec tapes. Misschien vindt u een tape die het beste werkt voor uw deck, omdat het al is opgezet. Verschillende tapes hebben verschillende bias eisen. Misschien heb je geluk en vind je er een die direct in een van je vooringestelde schakelaarposities valt.

 

 

De Beginners Guide To Which Tape To Use

 

Het leek me vreemd dat zo'n beknopte, gemakkelijk te begrijpen post van deze aard nog niet eerder is gemaakt. Veel van deze informatie is de laatste jaren herhaaldelijk en verspreid op deze site geschreven. Maar het lokaliseren van deze informatie en/of het vragen en afwachten kan een ontmoedigende en vervelende taak blijken te zijn. We stimuleren en verwelkomen nog altijd een open discussie, maar gezien alle nieuwe leden en bezoekers die we krijgen, is het beter laat dan nooit dat ik de tijd neem om dit te creëren.

 

Alvorens verder te gaan, moet worden opgemerkt dat deze post slechts bedoeld is als een beginnende referentiegids en niet moet worden opgevat als het absolute laatste woord over dit onderwerp, aangezien de omstandigheden per persoon verschillen en uw resultaten kunnen en zullen variëren. Ook van belang is dat deze lijst geenszins volledig is. Het zijn alleen de meest gebruikte en gemakkelijk verkrijgbare merken en modellen. Als u er zeker van wilt zijn dat u de best mogelijke prestaties uit uw specifieke deck haalt, is uw beste advies om uw machine professioneel te laten kalibreren op een specifieke tape. Wij hebben hier een aantal actieve techneuten op het bord die u kunnen helpen. Raadpleeg onze Tech Finder sectie voor meer informatie.

 

Welke weg te nemen

 

Om te beginnen zijn er drie mogelijke manieren om zo ver te gaan als het aanschaffen van tape. Elk daarvan heeft zijn voor- en nadelen. Hier zijn ze dan:

 

Gebruikte tape: het kopen van een tape die al is opgenomen, hetzij als een hand-me-down van iemand anders, iets wat je van Ebay hebt gekocht, of gevonden in een kringloopwinkel of tuinverkoop.

 

Voordelen: Lage kosten. Gebruikte tapes kosten bijna altijd slechts een fractie van wat een nieuwe tape kost. Dit is nuttig voor iedereen die een krap budget heeft of gewoon zijn entertainmentdollars wil uitrekken. Zacht gebruikte tapes kunnen gemakkelijk worden hergebruikt en voor de rest van hun leven worden gebruikt.

 

Nadelen: U koopt een varken in een zak. Het kopen van een gebruikte tape is altijd een gok en je hebt geen idee hoe ze zijn opgeslagen, behandeld, of hoe vaak ze zijn afgespeeld. Een veelgebruikte marketingterm is "één keer opgenomen". Maar het nummer dat je echt moet weten is hoeveel ze daadwerkelijk hebben gezien. Een tape is misschien maar één keer opgenomen, maar vijfhonderd keer afgespeeld. Een dergelijke tape zal versleten zijn en niet geschikt voor hergebruik. Het kan wel of niet ook lassen bevatten. Omgekeerd besteden sommige audiofielen uit het hogere segment veel aandacht aan het bewaren van hun banden en spelen ze zelden af. Dergelijke vondsten kunnen echt een grote waarde hebben.
 
Nieuwe productieband: Sinds september 2012 zijn er nog maar twee bedrijven in de wereld die bekend staan om hun nieuwe rol tot roltape te produceren: RMGI en ATR.

 

Pro's: U krijgt gegarandeerd verse tape. U heeft geen risico's verbonden aan de aankoop van gebruikte of NOS-tapes (meer hierover op de volgende pagina). Deze tapes zijn gemaakt met de nieuwste en beste beschikbare materialen en zijn bedoeld voor gebruik op high-end machines en produceren opnames van uitstekende kwaliteit op vrijwel elke machine. Bovendien helpt u deze bedrijven te ondersteunen die veel vertrouwen, moeite en geld op het spel hebben gezet omdat ze geloven in onze passie. Dit zijn kleine, niche "mamma en pop" type bedrijven en geen grote gezichtsloze bedrijven. Dat alleen al heeft een enorme aantrekkingskracht op veel mensen.

 

Nadelen: Duur. De broodjes van nieuwe 7 " banden beginnen bij ongeveer $25 en 10 " rollen ongeveer $60 rollen. Ook, komen zij niet met leidersbanden in bijlage. U zult of dit zelf moeten doen (aan extra kosten voor de leidersband zelf, een het verbinden uitrusting, en het verbinden van band) of riskeert het beschadigen van de band. Het beste advies is dat u nooit met uw blote handen het werkelijke oppervlak van de oxidelaag moet aanraken. Probeer een tape in te rijgen zonder dit te doen. Ook, hoewel dit nieuwe bedrijven zijn en de tape van hoge kwaliteit is, blijft de consistentie en duurzaamheid helaas een punt van zorg. Beide makers hebben gedocumenteerde gevallen van inferieure ingrediënten en vakmanschap. Omdat beide lopen op scheermes dunne marges, zodat QC controles voordat ze de fabriek verlaten de neiging om willekeurig of helemaal niet worden gedaan. Als zodanig zijn de defectenpercentages enkele malen hoger dan het historische gemiddelde. Hoewel beide bedrijven een defecte tape zullen vervangen, is het voor de gebruiker nog steeds een extra gedoe, die dan de voorbereidingen moet treffen, de tape moet verzenden, wachten op de vervanging en eventueel hun project opnieuw moet uitvoeren. En tot slot heeft ook niet echt het visuele element en de aantrekkingskracht die velen van ons in de hobby houdt: de spoelen en verpakkingen uit een puur esthetische aantrekkingskracht zijn grotendeels afwezig; ik kan me niet herinneren dat iemand heeft gezegd dat ze eigenlijk het ontwerp en de presentatie van een van beide LIKEN.

 

NOS/Vintage: Nieuwe oude voorraad. Dit is tape die vele jaren geleden werd geproduceerd, maar sindsdien niet meer wordt gebruikt, maar nog steeds verzegeld en ongebruikt is.

 

Voordelen: Hun reputatie is bekend. Bij de aanschaf van een NOS tape zoals een Maxell heeft u van tevoren de mogelijkheid om te weten of de tapes wel of niet op uw machine zullen werken en hoe ze zullen klinken en hoe lang ze kunnen worden verwacht. Bovendien krijgt u bij de aanschaf van een NOS-band de extra visuele aantrekkingskracht van de accessoires die erbij worden geleverd, zoals een bepaald spoelontwerp/logo. Deze factor weegt vaak zwaar in het besluitvormingsproces van veel kopers die rekening houden met de esthetiek bij het opzetten of uitbreiden van hun systemen: ze willen iets wat ze of een familielid ooit vele jaren geleden hadden of misschien willen ze iets hebben dat "net als" lijkt op wat ze in een film- of tijdschriftadvertentie zagen.

 

Nadelen: Ook duur. Zeer gewilde NOS-tapes - zoals die van Maxell's kunnen voldoen aan de kosten van wat nieuwe productie tapes kosten, of in sommige gevallen zelfs meer dan de kosten van nieuwe productie tapes. Bovendien neemt u voor elke aangeschafte NOS-band een verkoop af van een van de overige makers. Er is ook een zeker stigma en moreel dilemma verbonden aan het kopen van NOS in de hoofden van sommigen: sommige mensen zullen graag 60 dollar betalen aan een gevestigde gelicentieerde retailer, maar in principe weigeren om hetzelfde aan te bieden aan een particuliere verkoper (zoals op Ebay). Ook is er nog steeds een aantal risico's - hoewel niet zo groot als bij gebruikte tapes, maar toch heb je bij het kopen van NOS geen idee hoe de tape door de jaren heen is opgeslagen of hoe vaak hij van eigenaar is veranderd. Hoe ouder en vintageer een tape is, hoe meer kans het moet zijn blootgesteld aan slechte omstandigheden zoals extreme hitte, kou en vochtigheid. Ze kunnen zijn opgeslagen in zolders, kelders of garages. En omdat de fabrieksafdichtingen intact zijn, kunt u de conditie van de tape absoluut niet bepalen voordat u hem koopt. Zelfs de meest duurzame en betrouwbare tapes zijn onderhevig aan defecten als ze jarenlang zijn blootgesteld aan misbruik en verwaarlozing.

 

En hieronder zou een handige gids moeten staan om u te helpen beslissen welk type tape(s) u moet gebruiken. Het is gebaseerd op de veronderstelling dat u een goed afgestemd en gekalibreerd deck heeft. Maar nogmaals, dit moet alleen worden beschouwd als een leidraad en dat het onderhevig is aan variatie.

 

Sleutel:

 

Basis: Instapniveau tape. Het beste te gebruiken op zeer oude machines en/of voor de volgende toepassingen: off-air FM/AM tapes, nasynchronisatie van vooraf opgenomen tapes, mono of low-fidelity LP's.

 

Middenniveau: Te gebruiken op late 70's en nieuwere decks, stereo en master opgenomen LP's, en CD's. Een meestal bevredigend compromis tussen weinig ruis (sissen) en een lage basisruis (ruis) en headroom/duidelijkheid/opnamemogelijkheid "in het rood".

 

Beste: Voor kritisch luisteren wanneer u zowel de laagste basisruis* als* de hoogste hoofdruimte nodig hebt. Te gebruiken voor bronnen met een hoge intensiteit, zoals Full Digital CD's of live-opnamen.
 
 

1,5 mil: Banddikte. 1200 voet lengte in 7 inch rol; 2400' op een 10".

 

1,0 Mil: banddikte. 1800' op een 7" rol en 3600' op een 10".

 

Zie bevestigingstabel B voor speeltijden.

 

 

 

 

Agfa PEM 468, 3M/Scotch 250 en Ampex 456 kwamen rond dezelfde tijd uit... 1974-1975. Ampex domineerde de markt in een paar jaar tijd, dus Agfa, BASF en 3M/Scotch kwamen uiteindelijk allemaal uit met biascompatibele +6 tapes die op de markt gebracht werden als vergelijkbaar met 456.
Het waren 3M/Scotch 226 (1979), Agfa PEM 469 (1984) en BASF SM911 (1986). Agfa 469 was een ramp omdat het binnen enkele maanden al een kleverige schuur had. Het werd pas tussen 1984 en 1990 gemaakt en toen haalde Agfa het van de plank. Ik durf te wedden dat er nergens een goede haspel van 469 over is, tenzij hij gebakken is om hem in het begin goed te laten lijken. Ik denk dat sommige mensen die op het web over kleverige schuur praten, 468 en 469 door elkaar halen. 469 ruikt zelfs anders dan andere Agfa-tapes... het ruikt meer naar Ampex. Ik heb al mijn 469 weggegooid.
Ik hield de mooie metalen reels.